lördag 2 april 2011

Alla sätt är bra utom de dåliga...

Igår hittade jag ett dåligt sätt...

Men innan jag berättar om det ska jag berätta hur det har gått med min efterlysning. "Min" garnaffärsinnehavare hittade ett nystan som inte är rätt färgbad men ändå så pass lika att vi tror att det inte kommer synas. Det nystanet kommer användas till sista biten på bakstycket och till kanter. Tror det kommer funka bra. Så nu ska koftan bli klar.

Jag hade bestämt mig för att göra klart koftan, det är inte så mycket kvar, innan jag gör något annat. Men så skulle jag bara göra ett nystan av mitt silkesgarn från Symässan. Och kanske börja sticka bara lite... Någon ganrnvinda har jag inte och det var bara jag och lilltjejen hemma. Alltså behövde jag något att hänga upp garnet på (kunde ju inte be lilltjejen hålla...). Två stolar på lagom avstånd från varandra hade nog varit bra, men jag fick syn på lilltjejens babygym...
Det här var det dåliga sättet... Funkade bra i början men när härvan blev mindre så ville den inte hänga kvar så där snyggt. Så när jag hade gjort runt två tredjedelar så började det trassla sig. Och inte lite heller. Jag fick börja i andra änden och lirka mig igenom allt trasslet. Satt en dryg timme och var fortfarande inte klar. Nu ska jag sätta mig och försöka reda ut resten. När en härva kostar 160 kr är det inte riktigt läge att ge upp...
Nästa gång väntar jag tills någon är hemma och kan hålla åt mig!

Nu har även jag hittat in på Ravelry... oj oj oj vad det finns mycket att titta på där, man kan fastna länge. När jag väl får ordning på garnet så ska jag använda det till en Strangling Vine scarf. Jag vill pröva spetsstickning och tänkte dessutom att med lite hål så räcker garnet lite längre :-) Och så har jag bara ett nystan så en halsduksmodell är bra för jag kan anpassa längden efter hur långt garnet räcker.

Passar på att bjussa på ett recept från en bok som heter "Laga lätt på 20 minuter". Bjöd en kompis på det och hon ville ha receptet. Här är det... (om det är svårt att se så hojta till så skriver jag det på "vanligt sätt")
Vi trodde att vi skulle ut i trädgården idag och vårjobba, men det småduggar och är fuktigt och tråkigt. Det blir nog lite utejobb ändå men inte hela dagen som vi hoppades på. Så nu ska jag trassla garn istället. Suck! Men det blir väl inte roligare för att jag väntar.

4 kommentarer:

  1. Trösta dig med att ditt recept syns bra och det var ett fint sätt att fixa det så man blir tilltalad bara av bilden ... fint!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar lägga härvan runt mina knän, sittandes i skräddarställnnig, funkar hur bra som helst. Jag har aldrig nån som kan hålla och inte heller nåt babygym till hands. Fördelen med att ha härvan om knäna är att man kan "svara" med benen så det inte belastar armarna så mycket.

    SvaraRadera
  3. Välkommen i Ralvelry träsket...jag LOVAR-du kommer att fastna där...e sååå mycke snyggt :p
    ps...jag lägger härvan över knäna när jag e för lat för att plocka fram min garnvinda (och sånna kan man få på loppis för en 50 lapp)

    SvaraRadera
  4. Skam den som ger sig. Förstår att du inte gav upp, med så fint garn. Jag brukar sätta härvan runt fötterna när jag ska nysta. Man får ha raka ben, men det går bra att "hålla emot" med fötterna.

    SvaraRadera