söndag 28 november 2010

Adventsfilosoferande & gåbortspresenter

I år är det första året jag kan minnas som jag inte har bakat lussekatter till första advent, det har jag nog gjort sedan jag flyttade hemifrån. Tanken var så klart att jag skulle ha gjort det men tiden har inte räckt till. (Fråga mig inte vad jag gör hela dagarna för det fattar jag inte själv, de bara försvinner hur snabbt som helst, jag hinner ju ingenting. Men bara att mata minitjejen tar ju 30-45 minuter några gånger om dagen...) Inte heller har jag tvättat fönsterna, men jag hängde faktiskt upp julgardinerna i köket ändå. Ska tvätta köksfönsterna nästa vecka någon dag. Och baka lussekatter.

Faktum är att det känns riktigt bra nu. Ett tag igår förmiddag, när jag insåg att jag inte skulle hinna allt jag ville (vi skulle bort på eftermiddagen och kvällen) så fick jag lätt panik och var näst intill gråtfärdig men jag lyckades tänka bort det. Det här är en jättebra övning i flexibilitet och att acceptera tillvaron som den är. Det behöver jag. När det gäller julen har jag alltid haft en massa åsikter om att det ska vara på ett visst sätt, antagligen för att jag firade alla jular under uppväxten på exakt samma sätt. På senare år har jag pga familjeskäl tvingats att ändra på en del och märkt att det faktiskt funkar. I år kommer det bli ännu en ny variant, det ska bli riktigt kul :-) Och den ska hållas opretentiös och jag ska ta det som det kommer, fokusera på det som barnen tycker är kul, strunta i att testa en massa nya recept och bara njuta av min familj utan en massa måsten. Det som blir gjort blir gjort och resten får vi ta en annan jul.
I år har jag alltså för första gången inte bakat lussekatter till första advent, och vet ni vad... världen verkar faktiskt inte gå under! :-)
---------------------

I fredags kväll knåpade jag ihop ett par gåbortspresenter inför helgens begivenheter. Ett par dekorerade ljus till värdparet för lördagens gåsamiddag...











...och en ask med hembakade kakor + dekorerade ljus till en födelsedagsgris som inte ville ha några presenter. Något litet vill man ju ändå ha med sig :-) Asken är en fd chokladask som jag klädde in i presentpapper och satte en rosett på.

















Önskar alla en fortsatt skön kväll och en bra vecka framöver! Och ta det lugnt i julhetsen, julen blir inte roligare för att man sliter ut sig under adventstiden, tvärtom!
Kram!
PS. Bilderna som jag utlovade (från pysselkvällen) har jag inte hunnit med, det har varit en intensiv och upptagen helg. Men de kommer...

9 kommentarer:

  1. oroa deg inte...julen kommer ändå :)) ps...en annan har bara fått upp en enkel stjärna till 1a advent...o jag brukar alltid ha julpyntat vid den här tiden :DD

    SvaraRadera
  2. Åh, jag känner så väl igen mig, fast jag inte har hunnit bli så gammal ;-) Men jag förstår faktiskt inte varför alla ska putsa vartenda fönster till advent. Jag har bara fejat lite där det var som värst, och precis där man har en stjärna. Vi behöver nog alla ta det lite lugnare och njuta av allt mys!Men jag känner verkligen igen det där med att försöka bryta vanor som man är uppväxt med, det är inte lätt! Men ofta så upptäcker man att det kan vara kul och bra med lite nya ideér. Hoppas du har en fortsatt fin och lugn kväll! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har inte heller putsat fönsterna. Eller rättare sagt min man (min högra axel vill inte !) Tur är det, för hur skulle de sett ut nu efter allt regnande och snöande ?? Nä julgardinerna åkte upp ändå och det är hur fint som helst och världen går inte under. Helt rätt !! Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Så enkla och vackra gåbortpresenter!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Här har du en till som inte har putsat några fönster. Inte heller har jag bytt gardiner, som jag tidigare har gjort till första advent. Inga lussekatter blev bakade. Men stjärnor och ljus kom fram och det var en skön dag.
    Du har gjort jättefina presenter. Det "lilla" hemgjorda tror jag uppskattas mer än något köpt. Njut av din avslappnade hållning i fortsättningen också!

    SvaraRadera
  6. Har inte heller putsat några fönster. Har inte heller satt upp några julgardiner (vi har inte ens några vanliga gardiner så julgardiner verkar ju lite överkurs... ;)). Har inte heller bakat några lussekatter. Och igår när jag skulle köpa vinröda ljus till ljusstaken som vanligt, så fanns det inga kvar! Fick bli svarta i stället... Blev en fin första advent i alla fall! :)

    Jättesöta ljus förresten! Perfekt som gå-bort-present.

    Ha nu en fin vecka!
    /Hedvig

    SvaraRadera
  7. Känns som en tröst att jag inte är den ende som inte hunnit med det jag planerat. Känner också lite som du inför julen att det måste vara som det alltid varit men nu är det slut på det. Vi är trötta på att fara och flänga varje år. Nu ska vi fira jul hemma och nu gör vi en julafton precis som vi vill ha den. Hela dan är planerad tillsammans med barnen. Förhoppningsvis början på en ny årlig tradition.

    PS: Du får gärna vara nyfiken jag tar inte illa upp, men jag känner mig inte redo för att gå in på några detaljer angående min familj, lite avslöjar jag ju faktiskt då och då, men om resten kommer det får tiden utvisa. Hoppas du inte tar illa vid dig av mitt svar.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  8. Fönsterputsningen får vänta hemma hos oss(nu kan jag ju skylla på att det är för kallt, -20 är ingen optimal fönsterputsartemperatur). Superfina gå-bort-presenter, jag skulle bli jäteglad för en sådan =)

    SvaraRadera
  9. Hej !

    Vilken kul blogg du har och kul att du vill vara med i min tävling!

    mvh

    ÅSa

    SvaraRadera