onsdag 28 juli 2010

Ont i händerna :-(

Som jag skrivit tidigare så vill händerna inte som jag vill nu i slutet av graviditeten. Inget konstigt med det, fullt normalt och har hänt mig förr... men det är inte roligt :-( Och nu verkar det bara bli värre och värre...

Händerna svullnar och vattnet i kroppen klämmer åt om nerverna = karpaltunnelsyndromet. Vilket ger stickning ar och domningar i händerna, dvs de "somnar". Särskilt när man försöker hålla i saker en längre stund, tex en virkning, stickning, bok eller penna. Envisas man med att fortsätta trots allt så leder det till att det börjar göra ont i händerna, ibland ända upp i armbågen. På nätterna när man sover och handlederna vinklas en längre stund utan att man märker det så kan man få riktigt ont... Sover nu med stödskenor för att undvika det värsta. Ibland blir händerna helt kraftlösa och det kan vara svårt att tex skära bröd eller hälla upp te, fast sånt kan man ju får hjälp med.

Det tråkiga är att allt roligt blir så svårt att göra när man inte kan använda händerna... Jag får helt enkelt acceptera att det inte kommer bli så mycket pysslat de närmaste veckorna, och kanske inte därefter heller för då har jag väl fullt upp med bebisen :-)

Inget vidare kul eller inspirerande inlägg, men jag var bara tvungen att få "klaga" lite. Fast det är ju inte så synd om mig egentligen, det kommer ju gå över snart. Det finns ju folk som lever med karpaltunnelsyndrom permanent... dem tycker jag synd om.,

Ha det gott allihop!

2 kommentarer:

  1. Det e ju väldigt jobbigt att inte kunna pyssla när man e en pyssloman! Det är inte lättare att sy då? Annars får du läsa en massa trevliga handarbetsböcker, så du har nåt kul att se fram emot! Hoppas det e lite trevligt att va gravid också...annars vet jag inte om jag vågar! Kram till dig, och hoppas allt går bra med bebben :-)

    SvaraRadera
  2. Klart att man får klaga, brukar kännas lättare då. Förstår att det känns jobbigt men som du säger det går snart över ;)
    Kram Annika

    SvaraRadera