söndag 6 mars 2011

Använd det du har

Här har det varit stiltje på bloggandet i veckan, jag hoppas att ni har saknat mig :-) Tar igen det med ett lite längre inlägg nu.
Lilltjejen har sovit dåligt på nätterna vilket har gjort mig trött på dagarna. Ni vet hur det är... åtminstone många av er. Men jag har faktiskt lyckats knåpa lite grann i alla fall. Lilltjejen har lärt sig sitta så nu är hon lite nöjdare bland sina leksaker. Jag har suttit på golvet bredvid och ritat mönster, klippt, nålat osv. Men inte kommit ner till symaskinen så mycket utan nu har jag en del sömmar som behöver sys innan jag kommer vidare. Och så har jag broderat lite på en påskduk, stickat lite och knåpat ihop ett armband och ett halsband. Och sytt haklappar som jag har visat.

Jag hoppade på utmaningen "Använd det du har Mars 2011" hos Beas barnslikheter. Det går ut på att bara använda sådant man har hemma och få klart en sak varje vecka under mars månad. Det går fortfarande bra att hänga på så om ni känner er sugna så kika in till Bea.
Här kommer resultatet för första veckan:
Haklappar i vaxduk (hade lite tur med materialet till dem, köpte snedremsan dagen innan jag såg utmaningen, så jag hade den ju hemma...)



Armband + halsband som jag gjorde i fredags inför kvällens jobbfest.













Utöver det så har jag påbörjat en lekfilt och ett par köksgardiner, så jag ligger bra till inför nästa vecka ;-) Lekfilten har varit planerad ett par veckor men inte kommit igång, nu ligger den ihopnålad och ska ner till symaskinen. Gardinerna syr jag av två par panelgardiner som jag hade i mitt förra kök men som är för korta i det här huset. Ni får se dem när de blir klara.

På tal om fredagens jobbfest förresten... Jag berättade ju före jul att skulle göra mig av med mina graviditetskilon. Jag har lyckats!!! Upptäckte när jag provade snyggkläderna i måndags att jag faktiskt kunde ha dem. Blev så glad :-) Nu ska jag bara göra mig av med de extrakilon jag hade innan graviditeten också, när jag ändå håller på... och så ska jag försöka forma till de kilon som blir kvar, just nu är det lite löst här och var ;-)

Idag har vi varit på födelsedagsfirande och vi hade med oss pärlhyacintlökar för köksbordet (eller var man nu vill ha dem). Jättecharmigt insvepta i ett gulnat notblad med grovt snöre om. Jag har inte fixat det själv utan vi köpte arrangemanget färdigt. Däremot snabbgjorde jag ett litet kort.


















Solen sken idag (Härligt!) och jag kunde inte låta bli att fota våra fina orkidéer igen...
Hoppas att ni alla får en skön ny vecka. Kram!





5 kommentarer:

  1. Så många praktfulla orkideér du har! :-) Den där utmaningen är väldigt skoj, verkligen ett roligt intiativ. Men jag kom på att jag inte behöver hänga på den, för jag använder ju alltid bara sånt jag har hemma ;-) Ungefär. Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt armband och halsband! Och vilka orkidéer! :)

    Tack för svaret ang. torgvantarna också. Jag kommer nog också göra om mina så att jag får dem över handen...

    Ha en fin dag!
    /Hedvig

    SvaraRadera
  3. Du har en vinst att välja hos mig.
    Grattis.

    SvaraRadera
  4. Hej du kan väl höra av dej för du en av dom som vann hos mej med din adress.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej, tack för kommentaren på min blogg - väldigt kul med besökare som lämnar avtryck:)

    Väldigt fina haklappar, och snyggt halsband!
    Lycka till med utmaningsprojekten, själv väntar jag på lite mer tid;)

    /Lena

    SvaraRadera