torsdag 17 mars 2011

Valnötsbröd, muffins och fröer

Det blev en eftermiddag i uterummet igår, plus en KORT promenad i blåsten. Lite virkning, lite läsning, lite pluggande... medan lilltjejen sov. Och så bakade vi och sådde tomater, basilika och vintersallat. Vintersallat har jag aldrig smakat förut och inte minns jag vad det är heller. Köpte en hel massa fröer förra våren men de flesta blev aldrig använda. Jag fick problem med foglossning och hade ingen ork att sköta några odlingar. Men i år ska det bli av!

Sådden är inte mycket att se än men ni får en liten bild i alla fall.

Jag knäckte en del av alla överblivna julnötter och bakade grahamsbullar med valnötter. Gott! Hittade på ett recept under tiden jag bakade och det blev hur bra som helst. Säg till om ni vill att jag ska skriva ner det.

Sedan testade jag ett recept jag hade hittat hos Life is a plate of cupcakes. Nyttiga banan- och chokladmuffins. Inget socker, nyttigt mjöl, linfrön, havregryn... Jag trodde de skulle bli hyfsat söta pga bananerna men det blev de inte. Jag hade i lite kokos och hackade torkade aprikoser istället för nötter och russin och det var en hit. Tycket att aprikoserna och kokosen satte pricken över i:et, särskilt aprikoserna. Muffinsarna var bäst kalla, när de var varma var de rätt smetiga av bananerna.

Idag har det blivit en hel del handarbetat. Virkningen åkte med till öppna förskolan på förmiddagen, och sedan kom den fram på eftermiddagen också när svägerskanmed son var här och fikade. Och som om inte det vore nog så var det handarbetsträff i kyrkan ikväll :-)

Ha det gott alla!

5 kommentarer:

  1. Full fart! Det nybakta ser härligt ut, jag måste baka mera!

    SvaraRadera
  2. Härigt när man hinner en del...det ser väldigt gott ut!!
    Kram sytanten

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mycket du hinner med! Hoppas att dina frön gror bra så att du får njuta av allt hemodlat. Och receptet till bullarna (och muffinsen) får du jättegärna dela med dig av! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Vilket energi! Lycka till med din frösådd!

    SvaraRadera
  5. Hur gick detta till med allt som du hann med. Bra jobbat.
    Kram

    SvaraRadera