fredag 11 mars 2011

Knasiga tips :-)

Sara är nyfiken på knasiga tips i tidningen i förra inlägget, så här kommer några. Kanske blir ni inte alls lika förvånade som jag, kanske är det väl beprövat, kanske gör ni just så här... men för min del så hickade jag till lite :-)
  • Tenn blir rent och blankt om man gnider föremålen med det gröna på en purjolök. (Vem har kommit på att testa det??)
  • Slitna skinnskor och skinnväskor får ny lyster om du putsar dem med bananskal. (Som sagt, hur kommer man på att testa??? Och vill man verkligen gå omkring och lukta banan?)
  • Har din svarta tröja blivit gråaktig? Skölj den i avkoket från färsk spenat så får den sin svarta färg tillbaka. (Va??? Kan det verkligen vara sant?)
  • Sätt ett durkslag över kastrullen som du poppar popcorn i, så slipper du få popcorn över hela köket. (Kanske inte så knasigt men... vad är det för fel på kastrullens lock?)
Tja, det var några exempel. Det kanske kommer fler. Bakpulver verkar vara rena mirakelmedlet, det finns en hel drös med tips om bakpulver, återkommer kanske med dem.

Ha det gott!

Förresten... bjussar på ett av de roligaste tipsen jag har sett hittills: När jag ska koka vitkål skär jag först ett varv runt stocken. Sedan tar jag en korkskruv och drar ut hela stocken. :-)

5 kommentarer:

  1. Låter ju inte klok och vem kommer på att testa??
    Men vem vet, det kanske funkar.

    SvaraRadera
  2. Ha ha, kul att du delar ut lite av dom knasiga tipsen. Som sagt, undra hur man kommer på saker och ting?!

    SvaraRadera
  3. Meh!? Det låter ju inte klokt, men roligt ändå! Undrar var folk skulle säga om man tog fram en banan, åt upp den och sen putsade skorna med skalet.......???

    Fast nu när jag tänker efter minns jag ett råd jag läste nån stans på det glada 80-talet när det var sån blomster-hysteri. Alla hade proppfullt med växter och glansiga och frodiga skulle de vara. Då skulle man torka bladen på gröna växter med en bomullstuss doppad i mjölk... och jag provade och bladen bliiiir verkligen glansiga. =D

    SvaraRadera
  4. stocken??vilken stock? :DD vet att min farmor kör med ett och annat kärringtips :)

    SvaraRadera