tisdag 1 mars 2011

Haklappar och lekfilt

Igår var jag på biblioteket och lånade en hög "Sömnadsmagasinet" och ett par böcker. Jag hittade massor av fina mönster! Vill bara sy och sy och sy... Babykläder, barnkläder, egna kläder och en del annat än kläder. Tänk om man hade haft lite mer tid :-) Men drömmar är inte fel det heller.

En av böckerna jag lånade är den här:








Vilken toppenbok! Grundmönster med variationer, men tyvärr bara upp till 9 mån storlek. Inte lönt för mig att köpa boken, men jag har ritat av grundmönstrena och tänker se till att använda dem snarast :-) 

Idag har jag påbörjat två snabba projekt.
1) Klippt till två haklappar i vaxduk. Det ska bli bomullstyg på baksidan men jag var tvungen att köpa snedremsa till kanterna först.
2) Klippt till och börjat nåla ihop en lekfilt åt lilltjejen. Nu måste jag sy lite innan jag kan nåla vidare.
Förhoppningsvis blir det lite sytt imorgon så att ni kan få se lite resultat.

Lekfilten börjar behövas, än så länge har lilltjejen huserat på en spjälsängsmadrass på golvet men snart nog börjar hon ta sig fram och behöver lite mer utrymme. Idag har hon börjat sitta själv! Så häftigt det är! Känns helt märkligt att titta upp och se henne sitta! Hon har suttit i barnstol ett bra tag och senaste veckan har hon suttit bra med bara pyttelite stöd. Men idag så satt hon själv... bara så där... helt plötsligt behövde jag inte stötta henne längre. Häftigt! Jag är helt fascinerad.

Lilltjejen och jag tog en sväng till köpcentret och var bla inne i tygaffären för att köpa snedremsa. Den perfekta färgen var det för lite kvar av, så himla typiskt :-( Men det blev ett par andra färger istället. Plus två stuvbitar som jag inte kunde motstå. Det blir inga foton idag men det kommer. Ett härligt grönt tyg som antingen blir barnkläder eller "köksutrustning", har inte bestämt mig än. Och så ett brunsvart polyestertyg med guldglitter, typ. Ska bli en kort fräsig kjol har jag tänkt mig. 28 kr för en kjol, som hittat :-) Ja lite mer blir det väl... dragkedja och ev foder... men billig kjol ändå.

Dags för Cougar Town. Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Ibland känns det nästan som för mycket inspiration, man känner att man inte kommer hinna... men som du säger, drömma är inte så dumt heller! Dessutom kan man ju sålla ut det som är mest användbart precis i nuläget och det som är roligast, resten sparar man i en "lite längre fram"-lista och drömma vidare! :-)

    SvaraRadera
  2. Det e väl roligt att sy när det e bra priser och att det e kul. Jag tycker alltid det e roligt att hitta på egna saker så ingen annan har det.
    Ha en bra dag Kram

    SvaraRadera