söndag 20 mars 2011

Recept

På begäran kommer här receptet på mina valnötsbullar.

Fijaffas Valnötsbullar, ca 20 st

3 dl turkisk yoghurt
3 dl kokande vatten
50 g jäst
1.5 tsk salt
1 msk honung
1-2 dl grovhackade valnötter
5 dl grahamnsmjöl
ca 10 dl vetemjöl special

Blanda yoghurt, vatten, salt och honung. Lös jästen i blandningen. Tillsätt grahamsmjöl, valnötter och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en deg. Jäs 1/2-1 timme. Knåda ihop degen och forma bullar, rulla dem ev i lite vetemjöl (jag gillar mjöliga bullar). Jäs ca 1/2 timme. Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter i 225 grader. Ät! Njut! Mums!
Det funkar garanterat lika bra med naturell yoghurt, filmjölk, kesella eller liknande. Möjligen kan det vara bra att ha i ca 1/2 dl neutral olja om man har en fettsnål variant, eftersom grahamsbröd lätt blir lite smuligt och kan behöva lite fett för saftighetens skull.

Muffinsreceptet efterfrågades också... det får ni läsa hos Life is a plate of cupcakes, länken finns i förra inlägget :-)
--------------------------------------

I förmiddags var jag på nästan två timmars lyxansiktsbehandling. Mmm.... så skönt!!! Rengöring, massage, ansiktsmask, färgning av ögonbryn och ögonfransar, handinpackning... Det var julklappen från sambon och det var så skönt och avkopplande. Har känt mig så avslappnad och lugn hela dagen. Tänk att få börja dagen så lite oftare.
Men nu är det dags att avsluta dagen och krypa ner under täcket, det ska också bli väldigt skönt.
Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Det ser mumsigt ut. Ska nog försöka pröva på dem.
    Synd att man bor så långt från Malmö. Symässa hade varit kul.

    SvaraRadera