måndag 14 mars 2011

Bildformat, babytäcke och "Använd det du har"

Jag pluggar lite web design på distans nu under mammaledigheten. Nu har vi kommit till bildhantering och jag har just lästa kapitlet om filformat och bildstorlekar. Varför har man inte bara tagit reda på såna saker för typ hundra år sedan, det var ju inga konstigheter eller krångligheter. Nu vet jag skillnaden mellan de bildformat som går att använda på webben och vilka som ska användas när. Och att man ska krympa bilderna innan man använder dem... det har jag aldrig gjort förut. Tänk vilken massa onödig info jag skickat ut i cyber space :-)

Så här kommer nu några krympta bilder, som jag dessutom har korrigerat till lite bättre ljus. Den lilla detaljen testade jag också nyss... jag som alltid har klagat på att bilderna blir för mörka, ändå har jag aldrig testat att korrigera dem trots att jag vetat i åratal att man kan göra det. Jaja... bättre sent än aldrig :-) Man lär så länge man lever :-) Och andra liknande (sanna) klyschor ;-)

Den här lekfilten till lilltjejen blev klar i helgen. Med tanke på att hon sitter själv nu och förhoppningsvis (?) ska börja röra på sig om ett par månader så var det väl på tiden. Rött, svagt mönstrat bomullstyg på undersidan och kanterna. Rosa bomulls tyg med små fåglar på ovansidan. Båda tygerna från Panduro. En bit av ett billigt IKEA-täcke emellan (deras biligaste täcke för typ 20 kr). Alltihop ihopsytt och quiltat tvärs över för att hålla ihop det hela och hålla innertäcket på plats.
Det här är också förra veckans projekt i utmaningen "Använd det du har". Lite fusk kanske eftersom allt var köpt speciellt till detta, men innan utmaningen startade. Kul att äntligen få det färdigt och jag är jättenöjd!

Det första hemlisprojeketet som egentligen skulle varit en julklapp är nu klart (det andra blev klart för ett par veckor sedan). Först blev den för stor, sedan skulle jag ändra den och då gjorde jag fel, sedan blev den liggande. Igår gjorde jag klart det sista. En tunika i bomullsjersey till stora tjejen. Vid upptill, vida ärmar och så ett tajt parti nertill. Syns inte jättebra på bilden. Återkommer ev med en bättre bild vid tillfälle.

Och så till slut en liten vårbild från köksbordet...

5 kommentarer:

  1. Härligt att ha vårblommor inne nu. Sen kan man gräva ner dem ute. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Filten ser supergosig ut, och tunikan är jätte snygg! Säg till när du börjar ta beställningar =)

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint det blev på köksbordet. Fint plagg och täcke vad duktig du är det e alltid roligt att titta in här. Kul att du hittade mej på det visset hittade jag dej.
    Ha en bra Måndag Kram

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för din snälla kommentar! Det var ett roligt pyssel :-) Extra kul var det eftersom jag nu fått hitta hit till din blogg, det är inte så många som är allmänpyssliga som jag, så jag återkommer hit, jag lovar. Lekfilten var verkligen supersöt, synd att mina barn är för stora får en sådan. Tunikan var också fin, jag håller ju på att försöka lära mig att sy, så det är kul att se andras alster och lära något.

    SvaraRadera
  5. Fin filt, och tröja! Filten ser lekvänlig ut! Jag minskar faktiskt alla mina bilder, mest för att det inte ska ta så lång tid för besökare att ladda upp min sida... :-) Kram

    SvaraRadera